logo Ekocentrum Podhoubí

Předmatematické představy

Předmatematické představy

Předmatematické představy

1. Chápání negace. Usuzování. Otázka – odpověď.

(pomůcky: barevné obruče, maňásci, tvary, barevné papíry, obrázky potravin)
= manipulace s předměty

  • Žili byli pejsek, kočička a myška. Každý bydlel ve svém domečku. Jeden byl žlutý, druhý modrý a třetí zelený.
  • Pejsek nebydlel ve žlutém ani v zeleném domečku. Ve kterém bydlel?
  • Kočička vůbec neměla ráda žlutou. Ve kterém domečku bydlela?
  • Kde bydlela myška?
  • Zvířátka měla společnou spíž. Ve spíži byl sýr, mléko a špek. Pejsek neměl rád mléko ani sýr. Co si dal k obědu?
  • Ten kdo nebydlel v zeleném ani modrém domečku měl rád sýr.
  • Co dostala kočička?
  • Všechna zvířátka měla barevné peřinky. Ten kdo nejedl mléko a sýr měl doma modrou peřinku.
  • Ten kdo nebydlel ve žlutém domečku, měl peřinku červenou.
  • Kdo měl žlutou peřinku?
  • Zvířátka si ráda hrála. Ten, kdo nebydlel v modrém domečku a nejedl sýr neměl rád špičaté hračky. Kdo to byl? S čím si hrál nejraději? (nabídka tvarů – trojúhelník, čtverec, kolo)
  • Ten, kdo neměl šedivý kožíšek si nejraději stavěl z kostek.
  • Kdo si rád hrál s trojúhelníky?

Dále jsme pokračovali otázkami typu: Kdo je ten, co nemá červenou peřinku a nejí sýr? Co má nejraději k jídlu ten, který nemá bílý kožíšek a nejí sýr?

2. Pojem všechno.

Vyber si jeden domeček a nakresli všechno, co v něm vidíš.

3. Třídění

Zvířátka se těšila na posvícení a upekla několik druhů pečiva. Byly to perníky, preclíky a koláčky.

  • Ten, kdo bydlel ve žlutém domečku, měl nejraději perníky.
  • Ten, kdo bydlel v modrém domečku, měl nejraději koláče.
  • Ten poslední měl nejraději preclíky. Ve kterém domečku bydlel?

I. Roztřiďte zvířátkům jednotlivé druhy pečiva do domečků (práce s vyrobeným pečivem k výzdobě zahrady na posvícení) – manipulace s předměty.

II. Pracovní list:

  • všechny perníky dej do žlutého kolečka a přiřaď ke žluté míse
  • všechny koláče dej do modrého kolečka a přiřaď k modré míse
  • všechny preclíky dej do zeleného kolečka a přiřaď k zelené míse

4. Pojem hned vedle

Manipulace s vyrobeným pečivem. Každé dítě dostalo stejný soubor pečiva.

  • Polož před sebe jeden perník.
  • Hned vedle polož další perník.
  • Hned vedle perníku polož preclík.
  • Hned vedle perníku polož koláč.
  • Hned vedle koláče polož poslední perník.

5. Orientace na ploše, přiřazení počtu 1 – 4

Pracovní list – nakresli stejný počet puntíků, kolik vidíš na obrázku předmětů (práce navíc pro rychlejší děti).

PŘEDMATEMATICKÉ PŘEDSTAVY

Pojem předmatematické představy označuje soubor dovedností v takových oblastech, které dítěti v budoucnu umožní učit se matematice. Předmatematické představy nejsou předmětem, izolovaným světem v běhu školního dne. Prolínají téměř všemi aktivitami, váží se jak na běžný život, tak na ostatní činnosti.

Patří sem:

  • správné porozumění otázce
  • užití celé věty při odpovědi
  • orientace v prostoru a na ploše: stříhání, překládání papíru, modelování, práce se stavebnicí atd. = příprava na geometrii, vytváření představ, koordinace pravé a levé ruky, ruky a oka – pojmy: nahoře – dole, vpředu – vzadu, na, v , nad, pod, vedle, hned vedle, první, poslední, uprostřed
  • orientace v čase – před vstupem do školy by dítě mělo umět třídit na: teď, dnes, včera, zítra, ráno, večer, jaro, léto, podzim, zima, rok
  • početní představy např. říkanky „Jedna, dvě, tři, čtyři, pět, cos to Janku…“, ukazování při užití číselné řady 1, 2, 3, 4…
  • vytváření dvojic, trojic
  • vyhledávání čísla jako symbolu, později přiřazování čísla a počtu např. 6 – šest teček (před šestým rokem)
  • třídění – vnímání tvarové odlišnosti nebo shodnosti předmětů, vlastnosti předmětů
    1. typ třídění „Je – není“ to kulaté, sladké apod.
    2. typ třídění „na zelené a na modré“, „na hrášek a čočku“ apod.
  • uvažování – usuzování
  • uspořádání – něco je první, něco za tím, něco poslední = vyjadřuje vzájemný vztah prvků
  • porovnávání množství – stejně, více, méně, větší, menší, nejmenší apod.

vypracovala Bc. Eva Sůrová